Berichten

Afslanken zonder dieet? Dat doe je zo!
Afslanken zonder dieet? Dat doe je zo!
12-4-2018
De zomer is in zicht. Als je voor de zomer nog een aantal kilo’s kwijt wilt raken, is dit het moment om te starten. Met wat kleine aanpassingen in je voedings- en leefstijl patroon, ben je straks helemaal klaar voor de zomer! Om overbodige kilo’s kwijt te raken, kan je het beste je leefstijl veranderen. Met een goed gewicht zit je lekkerder in je vel. Je voelt je fitter. Je kunt gemakkelijker bewegen, raakt minder snel buiten adem en je hebt minder kans om ziek te worden. Er bestaan veel verschillende manieren om snel wat kilo’s kwijt te raken. Wat is nu de beste manier? En wat kan je beter niet doen als je af wilt vallen? 1. Minder eten en meer bewegen, dat is het belangrijkste. In totaal moet je meer calorieën verbranden dan dat je binnenkrijgt. Klinkt simpel, maar zo is het wel. 2. Eet! Immers, door niets of te weinig te eten word je wel slanker maar niet gezonder. Als je te weinig eet, krijg je te weinig voedingsstoffen binnen en dat is slecht voor je gezondheid. Bovendien gaat je lichaam gewoon in de spaarstand (zó slim) en zodra je weer begint te eten kom je dan ook weer te veel aan. 3. Eet goed. Het maakt voor je gezondheid natuurlijk wel uit welke calorieën je neemt. Eet dus meer groente en eet in het algemeen gezonder. Dikke kans dat als je dat goed volhoudt, je eigenlijk nooit meer hoeft te lijnen. Daarom hebben wij alvast een app gemaakt met geweldige weekmenu's en recepten. Zo helpen we je zonder moeilijk gedoe. 4. Val niet te snel af, maar doe dit langzaam. Gebruik ons weekmenu van gemiddeld 1750 calorieën als basis. Dan val je waarschijnlijk al wat af. Wil je wat sneller, dan kan dat, maar ga niet lager dan zo’n 1500 calorieën per dag voor een vrouw en 2000 calorieën voor een man. Dus geen crash-dieet! Echt waar geloof me, het lijkt aantrekkelijk, maar het werkt niet! 5. Drink water in plaats van suikerhoudende frisdranken. 6. Eet met aandacht. Met kleinere happen en door goed te kauwen krijgen je hersenen meer smaakprikkels te verwerken en krijg je eerder een vol gevoel. 7. Beweeg meer. Om af te vallen wordt geadviseerd ten minste 60 minuten per dag actief bezig zijn, het liefst alle dagen van de week. Driemaal per dag 20 minuten bewegen kan ook. Wees een opportunistische beweger. Dan kost het geen extra tijd en geld om naar de sportschool te gaan. Ga op je fiets naar je werk, maak een extra lunchwandeling in een pittig tempo, neem vooral de trap in plaats van de lift en plaats je auto op de verste parkeerplek in plaats van op de dichtstbijzijnde. 8. Doe het samen. Spreek met je collega's of gezinsleden af om elkaar te blijven motiveren. Volg samen onze weekmenu's. Zo heb je altijd inspiratie bij de hand en kun je met elkaar tips uitwisselen. Heb je een aandoening, ziekte, allergie of speciale wensen neem dan contact op met onze diëtiste voor een individueel maatwerkplan.
Foodtruck Mama Mascha
5 tips voor werkgevers voor vitale medewerkers
30-1-2018
Iedere werkgever wil graag vitale, fitte, energieke medewerkers. Wij geven je graag 5 tips om alvast de goede kant op te bewegen: 1. Maak vitaliteitsbeleid Werk met een ambitie en koppel de organisatiemissie aan vitaliteit. Formuleer ook vitaliteitsdoelen en steek energie in een goede communicatie en branding van je beleid. Vergeet niet te meten en evalueren. Kijk op www.ennuvitaal.nl of op www.burovitaal.nl voor goede hulp. 2. Begin bij de leidinggevenden en HRmedewerkers Zorg ervoor dat zij een kennisvoorsprong hebben.Zoek onder hen ambassadeurs om de vitaleolievlek te vergroten.Geef een duidelijke rol bijvoorbeeld in het samenstellen van de jaarkalender en het formuleren van doelen.Koppel de doelen aan leiderschap.Kunnen de leidinggevenden op een positieve manier medewerkers uitdagen en inspireren om stappen te nemen? Begin eventueel eerst met een leiderschapstraining. Ook hierin voorzien wij graag viahttp://growthleadersnetwork.com 3. Maak een jaarplanning met activiteiten Kies voor een combinatie van online- en offline activiteiten en deel voldoende prikkels per jaar uit om het thema levend te houden. Wij hebben al een uitgekiende combinatie van activiteiten voor jullie bedacht. 4. Werk vanuit een positieve insteek Dit is bijvoorbeeld de definitie van positieve gezondheid van Machteld Huber: 'Gezondheid betekent niet of je wel of niet ziek bent, maar het vermogen van mensen om met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan en daar eigen regie over te kunnen voeren.' Kijk naar wat wél kan! 5. Geef vanuit het MThet goede voorbeeld Dit heeft eigenlijk geen uitleg nodig en heeft alles met leiderschap te maken!
Beste werknemers van Nederland
Beste werknemers van Nederland
15-1-2018
Beste medewerkers van Nederland, Vorige week heb ik de werkgevers wakker geschud. Maar dit keer ben jij als medewerker aan de beurt. Ben je van plan zakelijk en privé gescheiden te houden in 2018? Vind jij dat jouw (ongezonde) leefstijl jouw eigen keus en verantwoordelijkheid is? Word wakker! Zakelijk en privé zijn al lang niet meer te scheiden. Je deelt lief en leed met collega’s en je werkgever. Ook je leefstijl hoort daar bij. Natuurlijk is een gezond lijf en een gezonde geest allereerst heel fijn voor jezelf en je gezin/familie. Maar voor jouw werkgever is het ook van het grootste belang dat je fit en energiek bent. Als jij ongezond eet en niet beweegt heeft dat direct weerslag op je prestaties op je werk of je dat nu wil of niet. En als je ziek wordt verliest jouw werkgever iedere dag minstens 250,- euro. Alle reden dus om toch een beetje op te letten met wat je doet. Uit onderzoek blijkt bovendien het volgende: 78% van de medewerkers vindt het onderwerp leefstijl en vitaliteit op de werkvloer belangrijk. 44% van de medewerkers zegt dat een gezonde leefstijl op het werk hen ook stimuleert om thuis gezonder te leven. 64% van de medewerkers geeft aan dat de werkgever hen positief mag stimuleren om de leefstijl te verbeteren. Veel medewerkers willen wel, maar weten niet precies hoe. Dat snap ik best hoor. Maar je hebt een groot voordeel als je een baan hebt. Veel uren per week breng je immers door in de gezamenlijkheid met collega’s. En je deelt toch al lief en leed met elkaar. Wedden dat het op de werkvloer regelmatig gaat over de boodschappen, het eten van vanavond of de goede voornemens voor dit jaar? Als we nou eens die goede band met je collega’s inzetten om met elkaar een topprestatie te leveren op het gebied van je leefstijl dan is iedereen dus blij. Dus: Daarom heb ik in 2017 een nieuw merk opgericht: Lekker aan het Werk. Met een heel nieuw mooi aanbod. Wij zijn er om te helpen, zonder moeilijk gedoe.Wij geven workshops en trainingen over gezonde voeding op iedere gewenste locatie enwerken met een uitgekiende combinatie van online en offline toepassingen. Natuurlijk wordt alles afgestemd op jullie doelgroep. Je kunt zowel theorie- als praktijk workshops boeken en een combinatie van beiden is natuurlijk het allerleukst.Met onze gezonde,mobiele kookschool rijden we bijvoorbeeld gewoon naar je toe! Onze eigen diëtiste is online en offline bereikbaar. Met onze App heb je 24 uur per dag toegang tot gezonde, lekkere recepten en dagmenu’s. Je kunt elkaar stimuleren doordat je allemaal dezelfde recepten en dagmenu’s kunt uitproberen. Dan kan je morgen op de werkvloer even lekker bijkletsen bij het koffie apparaat over het recept van gisteren. Ervaringen uitwisselen, boodschappen even samen bestellen en natuurlijk elkaar stimuleren. Eens in de zo veel tijd komen wij bovendien langs om het vuurtje weer even aan te wakkeren. Dus, trek je stoute schoenen aan en bekijk hier onze mogelijkheden. http://www.lekkeraanhetwerk.nl/onsaanbod Verzamel wat collega’s en ga het gesprek aan met je leidinggevende. (de beste leidinggevenden zijn diegene die kunnen leidinggeven aan hun leidinggevende!) Wijs hem of haar op deze blog, maar vooral op die van vorige week. ;) Wij wachten op een berichtje!
Blog: Beste werkgevers van Nederland
Blog: Beste werkgevers van Nederland
8-1-2018
Beste werkgevers van Nederland, Word wakker! Wil je in 2018 meer winst maken? Wil je minder kosten aan ziekteverzuim uitgeven?Wil je graag dat je medewerkers blijer en productiever zijn? Wil je graag dat je medewerkers engaged, agile en duurzaaminzetbaar zijn? (en wat voor hippe HR termen ik allemaaluit mijn mouw schud…) Uit onderzoek blijkt het volgende: 78% van de medewerkers vindt het onderwerp leefstijl en vitaliteit op de werkvloer belangrijk. 44% van de medewerkers zegt dat een gezonde leefstijl op het werk hen ook stimuleert om thuis gezonder te leven. 64% van de medewerkers geeft aan dat de werkgever hen positief mag stimuleren om de leefstijl te verbeteren. Helaas is slechts 35% van de medewerkers tevreden over het aanbod van gezonde voeding op het werk. 45% zou graag een verbetering van dat aanbod zien. RuigrokNetpanel https://jongerenopgezondgewicht.nl/userfiles/Communicatie/Hermeting%20gezonde%20leefstijl%20en%20vitaliteit%20op%20de%20werkvloer%202017.pdf Bam, dat zijn de cijfers! Ook bij aantrekken van nieuw talent zal je je moeten onderscheiden de komende jaren. De arbeidsmarkt verkrapt en jonge mensen kijken heel anders tegen de wereld aan. Alleen salaris ontvangen tegenover een geleverde prestatie is onvoldoende hoor! Je nieuwe talenten zijn ook op zoek naar zingeving, sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen en nog veel meer. Daar hoort bij hoe jij je als werkgever opstelt. Dus, vind jij na bovenstaande gelezen te hebben nog steeds dat je als werkgever geen rol hebt en maak je jezelf er makkelijk van af door te blijven zeggen dat het toch de verantwoordelijkheid is van de medewerker zelf? Oké, dan zou ik niet verder lezen en lekker weer iets anders gaan doen. Ben je ervan overtuigd dat een gezonde leefstijl een gedeelde verantwoordelijkheid is, maar weet je niet precies hoe? Dan moet je zeker wel verder lezen. Wij bieden geen garanties en zien ook heus wel dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar de effecten van het stimuleren van en gezonde leefstijl en welke wijze van stimuleren het beste is. Maar we hebben wel een visie en willen ook heel graag onderzoek doen om wel beter richting te kunnen geven aan zinvolle activiteiten. Dus: Daarom heb ik in 2017 een nieuw merk opgericht: Lekker aan het Werk. Met een heel nieuw mooi aanbod. Wij zijn er om te helpen, zonder moeilijk gedoe.Wij geven workshops en trainingen over gezonde voeding op iedere gewenste locatie enwerken met een uitgekiende combinatie van online en offline toepassingen. Natuurlijk wordt alles afgestemd op jullie doelgroep. Je kunt zowel theorie- als praktijk workshops boeken en een combinatie van beiden is natuurlijk het allerleukst.Met onze gezonde,mobiele kookschool rijden we bijvoorbeeld gewoon naar je toe! Onze eigen diëtiste is online en offline bereikbaar voor jouw medewerkers. Om ze te helpen en een steuntje in de rug te geven. Met onze App hebben ze 24 uur per dag toegang tot gezonde en lekkere recepten en dagmenu’s. Ze stimuleren elkaar doordat ze allemaal toegang tot dezelfde informatie hebben en daarover met elkaar in gesprek raken. Wij werken op basis van ‘nudging’: vrolijkheid, enthousiasme en verleiding spelen een belangrijke rol in alles wat wij doen. Al onze producten zijn visueel aantrekkkelijk en daar hebben we ook ongelooflijk veel in geïnvesteerd. Omdat wij niet geloven in een korte termijn aanpak werken we met 'menukaarten'.Klik snel hieronder voor alle mogelijkheden en 'gerechten' vanonze kaart!http://lekkeraanhetwerk.nl/onsaanbod Volgende week is de werknemer aan de beurt...
Foodtruck Mama Mascha
Healthy Sup & Food Night
4-6-2017
Samen met Tineke Merkus van Supskool Leeuwarden organiseer ik de Healthy Sup & Food Night op 30 juni a.s. Als oud bankiers en collega’s zijn wij beiden na een mooie bankcarrière het ondernemerschap ingestapt. Na jarenlang advies te hebben gegeven aan ondernemers zijn we nu ook zelf ervaringsdeskundigen. En dat bevalt ons uitstekend! We hebben voor deze speciale avond in juni de handen ineengeslagen en bieden een gezellig, sportief en gezond evenement aan: De Healthy Friday Night Sup & Food. We starten om 19.00 uur met een gezellige SUP Tour door de binnenstad van Leeuwarden en de Volgboot met muziek vaart met ons mee. Na het suppen staan er een paar lekkere gezonde hapjes klaar om ons weer op kracht te brengen en de verbranding gaande te houden. We gaan lekker chillen op onze billen en luisteren naar Mascha die een workshop gezonde voeding gaat geven. We gaan het dit keer niet gewoon hebben over de Schijf van Vijf, maar over alle verschillende soorten voedingsleer. Van ‘doe maar gewoon 250 gram groente’ tot Orthomoleculair en Ayurveda en de natuurvoedingsleer. Alle pluspunten en feiten komen voorbij zonder oordeel. Je kan na afloop zelf bepalen wat nu eigenlijk het beste bij je past. We eindigen met een korte quiz en de winnaar wint mijn kookboek Arbeidsvitaminen. Alle reden dus om je nu alvast in te schrijven. Tot 30 juni! Inschrijven kan viahttp://www.supskoolleeuwarden.nl/inschrijven-friday-night-sup/ groetjes! Mascha Perquin Foodtruck Mama Mascha en Tineke Merkus SUP Skool Leeuwarden
Sla helpt niet tegen ziekteverzuim?!
Sla helpt niet tegen ziekteverzuim?!
23-5-2017
Gezonde leefstijl promoten op het werk heeft geen zin?! De laatste dagen is er in het nieuws veel te doen geweest over een interview in Trouw met Allard van der Beek, hoogleraar epidemiologiearbeid en gezondheid. In het interview stelt van der Beek dat de werkgever er niet veel aan heeft om personeel te stimuleren om meer te bewegen, gezonder te eten of een cursus mindfulness te gaan volgen. Daarna deed BNR er nog een schepje bovenop door nog een geleerde te bevragen (hoogleraar IJmert Kant, Universiteit van Maastricht) die dezelfde mening was toegedaan. De opgeluchte reacties op social media waren niet van de lucht. We zijn weer gevrijwaard en het heeft toch allemaal geen zin om je best te doen om je medewerkers te stimuleren om gezonder te leven. En bedankt. Lekker dan. Gelukkig geeft van der Beek dan wel weer aan dat het, om andere redenen,goed is om medewerkers te stimuleren om gezonder te leven. Uit oogpunt van goed werkgeverschap. Nou ja, ok dat is een begin. Verder geeft hij ook toe dat lange termijn oplossingen zoals het verwijderen van de lift in het gebouw en het aanpassen van de omgeving wel degelijk zin hebben. Hij bedoelt kennelijk af te geven op kortdurende leefstijlprogramma's met te weinig begeleiding. Van der Beek ergert zich aan het feit dat gezonde leefstijl business is geworden en wil dat we ons vaker afvragen of iets bewezen effectief is. Kijk, now we are talking! Daar ben ik het nou eens even helemaal mee eens. Alleen het probleem is dat er nog weinig onderzoek is gedaan. Ik weet zeker dat als we dat gaan doen (en dat gaan we doen!)er zeer zeker zal blijken dat goede, lange termijn gerichteprogramma's wel zinvol blijken te zijn. Dan kunnen we ook het kaf van het koren scheiden en weten werkgevers wat ze wel en niet kunnen doen om het ziekteverzuim terug te dringen. Want je maakt mij niet wijs dat een beroepsbevolking met bijna 50% overgewicht en alle klachten die daaruit voortkomen niet leidt tot ziekteverzuim en dat dus het terugdringen van dat overgewicht niet zou leidentot minder verzuim en dus lagere kosten! Lees hier het hele interview met van der Beek: https://www.trouw.nl/samenleving/sport-op-het-werk-brengt-ziekteverzuim-niet-omlaag~a21af434/ En het artikel dat verscheen op de website van BNR: https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen/10323409/verzuim-voorkom-je-niet-met-sla-en-yoga
< 1 2 3 4 5 6 7 >